Monday, April 14, 2008

PESTA BUKU 2008


Akhirnya dapat juga kujejakkan kaki ke pesta buku bagi tahun 2008 ini, walau mulanya rasa tiada harapan untuk menghadirkan diri disebabkan ruang masa yang kadang-kadang memeningkan diri untuk menguruskannya, nak dikatakan sibuk melampau-lampau tidaklah juga tapi jika tak diuruskan sebaiknya, banyak benda yang tak dapat dibuat. Apapun, AlhamduliLLAH berjaya juga pergi ke pesta buku kali ini.

Letih berjalan melihat pelbagai ‘booth’ dengan buku-buku yang berbagai tajuk dan sebahagian penulis buku yang hadir mempromosikan buku masing-masing, ditambah lagi terpaksa menempuh lautan manusia yang berpusu-pusu mencari buku-buku yang diminati, membuatkan diri ini merasakan bahawa generasi hari ini masih mencintai bahasa buku.

Buku adalah sebuah wadah yang biasa digunakan oleh para penulis untuk menyebarkan segala ilmu, pengalaman dan pemikiran mereka dalam bentuk tulisan pada helaian-helaian kertas. Ia ternyata berbeza dengan tulisan pada alam maya yang mana hanya dibaca pada paparan komputer dan laptop sahaja, hatta jika di’print’ pun, pasti masih ada perbezaannya.

Pasti setiap penulis yang membukukan tulisan mereka mengharapkan manfaat dari penulisan mereka, minima jika tidak memahami sepenuhnya apa yang ingin disampaikan, sedikit pun jadilah. Apatah lagi andai setiap penulisan mereka akan menjadi panduan dan inspirasi kepada setiap yang membacanya, agar menjadi pahala yang berterusan di akhirat kelak.

Buku juga bakal menjadi warisan yang berterusan kepada generasi terkemudian hingga menjadi bualan generasi seterusnya atas setiap penulisan yang dikarang sang penulis andai telah pergi meninggalkan muka bumi kelak.

Demikian itulah kita membaca kisah Umar r.a begitu bersungguh-sungguh mengusulkan agar Al-Quran dibukukan tatkala melihat ramainya penghafal Quran gugur di dalam peperangan dan kesan dari usulan itu menjadikan Al-Quran masih tetap kekal keaslian tulisan dan maknanya hingga berada dalam setiap rumah orang Islam ketika ini.

Keghairahan manusia mencari buku-buku di pesta buku yang lalu, membuktikan kehebatan kuasa buku mempengaruhi minda masyarakat. Cuma harapnya keghairahan itu juga mengalir saat melihat “Buku Quran” yang telah lama berada di tangan kita semua.
Kerana penulisnya adalah Raja kepada segala penulis dan yang mempromosikan “Buku Quran” ini juga merupakan individu yang hebat kata-kata dan peribadinya.

Begitu juga kita melihat lautan manusia berusaha mendapatkan tandatangan sang penulis dan kata-kata hikmat daripada mereka sebagai tanda kepuasan dan kegembiraan, belum dikira lagi andai dapat bergambar dengan sang penulis buku-buku yang dibeli, betapa bahagianya hidup ini dirasakan.

Jika saat ini insan yang mempromosikan “Buku Quran” itu masih ada, adakah kesungguhan untuk bertemu dengannya juga sehebat kesungguhan kita bertemu dengan penulis kesayangan kita di pesta buku. Jika “Buku Quran” itu hanya dibaca sekali-sekala dan hanya saat-saat tertentu sahaja berbanding masa yang diperuntukkan untuk mengkhatamkan buku-buku lain boleh jadi hanya dalam sehari. Adakah mungkin wujudnya kesungguhan untuk bertemu dengan PENULISNYA dan kecintaan kepada insan yang mempromosikannya andai itulah sikap kita terhadap “Buku Quran”.

Tidak hairanlah kita melenting dengan cukup hebat tatkala filem pendek “Fitna” keudara dalam laman-laman internet yang banyak menyelewengkan makna dan tafsiran “Buku Quran” itu sendiri kerana merasakan “Buku Quran” perlu dijaga kehormatannya. Ya, lentingan dan laungan itu menjadi tanda kita masih lagi mempunyai sensitiviti terhadap agama ini, sayangnya kita hanya mampu melenting dan melaung-laungkan ungkapan bantahan dan boikot pada saat dan ketika itu sahaja sama seperti sikap kita membaca “Buku Quran” itu pada saat dan ketika tertentu sahaja. Realitinya kita sendiri sering mengabaikannya dan jarang memuliakan “Buku Quran” itu dalam kehidupan kita sendiri.

Muhasabahlah diri kita dengan setiap kealpaan dan kelekaan kita akan peringatan dan nasihat dalam “Buku Quran” kita. Dalam kegembiraan kita membaca buku-buku sang penulis yang juga manusia seperti kita, jangan lupakan buku yang ditulis oleh SANG PENULIS YANG MAHA MENGETAHUI SEGALA SESUATU.

Tiga buah buku telah menjadi pilihan diriku untuk membelinya lewat pesta buku yang lalu, agar menjadi panduan dalam kehidupan ini disamping “Buku Quran” yang menjadi tunjang segala buku-buku lain yang dibaca. Harap kalian pun begitu.





Wang, Anda dan Islam - Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman
Formula Solat Sempurna -Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman
Aku Terima Nikahnya -Ustaz Hasrizal Abdul Jamil

“Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah, Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam” [Al-‘alaq 96:1-4]

Bergambar dengan Ustaz Hasrizal dengan nasihatnya
Bersegeralah "Terima Nikahnya"....

Regards,
Mohd Halimi Abdul Aziz
o8 Rabiul akhir 1429H-02:43a.m

No comments: