Wednesday, May 7, 2008

SEHARIAN BERSAMA TUHAN



Malam semakin menghampiri penghujungnya, menandakan siang akan mula menampakkan wajahnya, cahaya mentari semakin memenuhi segenap ruang yang ada di kamar, tatkala itu seorang insan sedang menggosokkan matanya melihat keadaan sekitar yang semakin terang-benderang.

“Allah, subuh belum lagi….” katanya sambil menggaru-garu kepala yang tak gatal

Bergegas-gegas insan itu ke bilik air mengambil wudhu’ sekadarnya lalu menunaikan solat dua rakaat secara individu tanpa berpasangan dengan sesiapa, kelihatan sahabat yang lain juga menunaikan solat saat jam mula melepasi pukul 7 pagi ke atas.

Kemudian mula berangkat ke tempat kerja masing-masing hinggalah matahari mula terik seolah-olah berada dekat di atas kepala, menunjukkan waktu zuhur tiba, dan insan itu..

“Banyak lagi keje tak siap lagi, nie last, pastu pegi surau….” kata hatinya berbicara sambil tangan sedang bekerja keras menyiapkan tugasan yang ada.

Waktu semakin berlalu dan insan tadi bergerak ke surau berdekatan dan menunaikan solat zuhurnya sekitar pukul 2 petang ke atas, lalu menyambung tugasan hingga tiba waktu pulang dan waktu asarnya mula dikerjakan setelah waktu menunjukkan pukul 5 ke atas tanpa teman yang lain, sendirian melaksanakan kewajipan dalam masa 10 minit.

Matahari mula hilang cahayanya di bumi, dan malam kembali menyelimuti bumi, insan itu jua pulang ke rumahnya dan merebahkan diri di pembaringannya buat menghilangkan penat dan lelah buat sementara, namun

“Ya Allah, dah pukul 10 malam…” terkejut melihat jam dan bilik yang gelap-gelita…

Maghrib dan Isyak dijamak sekaligus dengan penuh ketenangan tanpa insan lain di sebelah dan memanjatkan doa memohon bantuan agar dimudahkan segala urusan dan diberi keberkatan dalam kehidupan serta memohon agar kebenaran akan tertegak di muka buminya.

Malam terus berlalu dengan dihiasi bintang-bintang bergemerlapan, lantas insan itu menyambung lenanya yang terganggu tadi dengan sebuah dengkuran akibat kelelahan bekerja di siang hari, dan esok kena bekerja lagi….

Seharian telah berlalu…

Sendirian dan sementara…

Bersama Tuhan….

Yang Memberi Rezeki…

Yang Menghidup dan Mematikan…


Insan itu sentiasa menghantui diri ini yang kadangkala menjadi sepertinya dalam hidup yang sementara ini. Adakah masih ada esok untuk mengubahnya????


Regards
Mohd Halimi Abdul Aziz
2 Jamadil awal 1429H 2:24a.m.

1 comment:

Anonymous said...

Sorry for my bad english. Thank you so much for your good post. Your post helped me in my college assignment, If you can provide me more details please email me.