Sunday, August 2, 2009

UKHWAH BERSULAM CINTA




Istilah ukhwah bukanlah suatu yang asing bagi mereka yang biasa di medan Islami, suatu perkataan yang cukup sinonim dalam tarbiyah dan dakwah. Satu perkataan yang mudah untuk didefinisikan dan dibicarakan namun secara praktikalnya bukanlah suatu yang seindah bagai dikata.

Lihat sahajalah sahabat Nabi iaitu golongan Ansar yg telah RasuluLLAH saudarakan antara dua kaum iaitu Aus dan Khazraj, pabila dihasut oleh seorang Yahudi yang dengki melihat ukhwah yang terjalin antara kaum Aus dan Khazraj. Demikian si Yahudi mengimbau kembali peperangan yang pernah terjadi antara mereka sebelum Islam hadir dalam jiwa-jiwa mereka. Lantas bangkitlah kembali semangat permusuhan dan kata-kata jahiliah sesama mereka, senjata-senjata juga telah mula diangkat seakan-akan bakal terjadi pertumpahan darah. Maka bergegaslah Rasul ke arah mereka dan mengucapkan lebih kurang maksudnya, Pantaskah kamu berbunuh-bunuhan sedangkan aku masih berada di kalangan kamu. Semaklah ayat al-Quran menceritakan serta menegur akan kesalahan yang dibuat oleh golongan Ansar tadi dalam surah Ali ‘Imran

Hai orang-orang yang beriman, jika kamu mengikuti sebahagian dari orang-orang yang diberi Al Kitab, niscaya mereka akan mengembalikan kamu menjadi orang kafir sesudah kamu beriman. [3 : 100]

Bagaimanakah kamu (sampai) menjadi kafir, padahal ayat-ayat Allah dibacakan kepada kamu, dan Rasul-Nya pun berada di tengah-tengah kamu? Barangsiapa yang berpegang teguh kepada (agama) Allah, maka sesungguhnya ia telah diberi petunjuk kepada jalan yang lurus. [3:101]


Demikian Rasul masih di kalangan para sahabat, demikian tarbiyah Rasul masih berjalan, demikian peristiwa hijrah membuktikan ukhwah mereka begitu hebat, namun di saat mereka diuji oleh sebahagian Ahli Kitab yang dengki melihat ukhwah yang luar biasa ini, hampir-hampir sahaja ukhwah yang dibina terkubur dengan pertumpahan darah.

Nah, para sahabat sahaja hampir terputus ukhwah yang telah ditarbiyah oleh seorang insan yang cukup dekat dengan Tuhan-Nya, apatah lagi kita yang tidak pernah bertemu dengan Nabi yang kita cintai, maka menerapkan nilai ukhwah sesama kita lebih sukar untuk direalisasikan andai kita tidak memupuk nilai-nilai yang sebaiknya untuk membuahkan rasa ukhwah sesama kita.

Namun tidaklah Nabi membiarkan umatnya mengeluh berputus asa hanya kerana mereka yang tidak sempat ditarbiyah oleh tangan Nabi sendiri merasakan selama-lamanya tidak akan berjaya memupuk nilai ukhwah sesama mereka. Tidak, kerana Nabi menunjukan contoh-contoh yang praktikal, sesuai untuk di buat walau di mana atau di zaman mana kita berada. Rasul mengajarkan ukhwah kepada para sahabatnya dengan CINTA.

Dari Abu Hamzah, Anas bin Malik r.a, khadam kepada RasuluLLAH S.A.W., bersabda Nabi S.A.W. : Tiada beriman seseorang di antara kamu, sehingga ia mencintai saudaranya sama seperti ia menyintai dirinya sendiri [Riwayat Bukhari dan Muslim]

Bagaimana persoalan keimanan ditentukan dengan nilai kecintaan pada saudara seIslam kita, bukankah Nabi ingin mengajar kita bahawa nilai ukhwah itu menjadi tanda keimanan kita. Namun adakah kita benar-benar menyintai saudara kita, andai ditanya pernahkan kita bercinta, pasti pelbagai definisi cinta boleh kita huraikan kerana cinta itu lumrah kehidupan, yang membezakannya siapakah yang kita cintai dan kerana apakah kita mencintai.

Kebiasaannya dalam kehidupan, kita mendengar perkataan “Aku cinta padamu”, “I love you” dan sewaktu dengannya diucapkan oleh seorang lelaki pada seorang wanita atau sebaliknya walaupun belum mempunyai apa-apa ikatan. Pastinya ucapan itu membuat hati berbunga-bunga, senyum sampai ke telinga dan bermacam-macam lagi gaya yang dibuat kerana terngiang-ngiang ucapan yang diberi.

Namun apa perasaan kita andai ada seorang lelaki mengucapkan kepada lelaki lain ucapan yang sama, begitu juga seorang perempuan mengucapkan ucapan yang sama kepada perempuan lain. Boleh jadi ada yang menuduh kawannya gay ataupun lesbian jika ditafsirkan secara mudah kerana ia bukan suatu ucapan yang biasa diucapkan kepada sesama jantina. Namun Islam mengajarkan perkataan cinta itu cukup luas, bukan menyempitkan penggunaannya untuk tujuan yang menaikkan nafsu semata.

Kata cinta itu bertema ukhwah dan ada sandaran hadis tentang diharuskan mengucapkan kata cinta pada saudara kita. Hadis riwayat Abu Daud dengan isnad yang sahih dan al-albani juga mensahihkannya, dgn lafaz yang lebih kurang maksudnya.

“Anas bin Malik r.a berkata: Seorang lelaki sedang bersama Nabi S.A.W, bila seorang lelaki lain melewati mereka dan lelaki yang bersama Nabi berkata “Ya RasuluLLAH!, Sesungguhnya aku mencintai lelaki tadi.” Nabi bertanya, “Adakah kamu sudah memberitahunya?” Dia menjawab, “Tidak”. Kemudian Nabi bersabda, “ Khabarkan padanya”(yang kamu mencintainya). Jadi lelaki itu pergi kepada lelaki tadi dan berkata padanya, “Aku cinta kamu kerana ALLAH,” dan lelaki itu menjawab, “Semoga ALLAH yang kerana-Nya kamu mencintaiku akan menyintai kamu”


Inilah nilai ukhwah bersulam cinta yg Rasul terapkan pada generasi yg terbaik dan unik. Ukhwah mereka bukan sekadar mengucapkan lewat kata-kata bahkan mereka yg lebih dahulu menunjukkan contoh.

Ada beberapa lagi contoh mudah dalam memupuk rasa ukhwah kita bersama, antaranya hadis dalam riwayat Imam Muslim yang lebih kurang maksudnya.


“Hak seorang Muslim pada muslim yang lain ada enam, iaitu apabila bertemu berikan salam, apabila berpisah maka cari tahulah, apabila diundang maka penuhilah undangannya, apabila sakit maka ziarahlah, apabila bersin dan mengucapkan hamdalah maka jawablah, apabila meninggal dunia maka hantarkanlah ke pemakamannya.”

“Janganlah engkau meremehkan sedikit jua daripada perbuatan baik, sekali pun sekadar engkau menampakkan wajah yang manis kepada saudara engkau.” [Shahih Muslim]

Nah, semudah itu cara berukhwah yang nabi ajarkan, tetapi hasilnya berbeza walau caranya sama, boleh jadi kita harus muhasabah kembali dengan kesungguhan dan keikhlasan kita menimbulkan rasa cinta dalam berukhwah.

Ada satu lagi istilah dalam berukhwah yang boleh kita renungkan iaitu Akhillaa’, sila semak surah zukhruf, 43 ayat 67

﴿الاٌّخِلاَءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقِينَ ﴾
“Teman-teman akrab pada hari itu sebagiannya menjadi musuh bagi sebagian yang lain kecuali orang-orang yang bertakwa.”

Mengikut tafsir Ibnu Kathir, persahabatan pada Hari Pembalasan nanti akan lenyap kecuali yang ada nilai Taqwa, maknanya semua persahabatan yang bukan kerana ALLAH di hari pengadilan nanti akan menjadi musuh sesama mereka kecuali yang bersahabat kerana ALLAH semata.

Bak kata Abu Saif, Akhillaa’ bukan ahibba’, bukan sekadar orang yang kasih mengasihi seperti dua insan bercinta, tetapi kasih sayang yang terbit seiring dengan pengorbanan. Pengorbanan di medan perjuangan, Akhillaa’ adalah gelaran untuk kekasih-kekasih yang bercinta di dalam perjuangan. Perjuangan pula terbit dari kepekaan, kesedaran dan keprihatinan. Agar selepas berkasih sayang di dunia perjuangan, kita terus berkasih sayang di Akhirat negeri pembalasan

Beginilah nilai ukhwah yang Rasul dan sahabatnya telah contohkan, mereka berukhwah dengan cinta semasa mereka hidup dan mereka juga pasti terus berukhwah di syurga kelak kerana nilai ukhwah bersulam cinta dan taqwa yang mereka tanamkan dalam jiwa dan kehidupan mereka.
Kita berdoa agar persahabatan yang terjalin tidak hanya berhenti sekadar di muka bumi namun persahabatan itu terus mekar di ‘Sana’ nanti. Ameen

Inne uhibbukum fillah
Jazakumullah khairan jaza’ ikhwah wa akhwat rahimakumullah


Regards
Mohd Halimi Abdul Aziz
12 Sya’ban 1430H

No comments: